児童手当・特例給付の現況届について/Status Report (Genkyo-Todoke) for Child Allowance (Jido-Teate) or Special Benefits (Tokubetsu-Kyufu)

English follows Japanese.

児童手当・特例給付の受給者は、毎年6月に「現況届」の提出が必要です。
現況届は、養育状況や所得の確認をして、手当を引き続き受給する要件があるかどうかを確認するためのものです。
現況届の通知は、6月上旬に送付します。現況届の提出がない場合、6月分以降の手当の支払いが受けられなくなりますので、6月中に手続きをしてください。
なお、次の児童手当現況届特設窓口設置期間につきましては、午後7時まで受け付けます。
6月分以降の手当の受給者を判定するために、配偶者の所得状況も確認させていただきます。
なお、公務員(勤務先が国立大学法人、独立行政法人の人は除く)の人は、勤務先で手続きをしてください。

児童手当現況届通常窓口

受付期間

2021年6月1日(火曜日)から2021年6月30日(水曜日)(土曜日、日曜日を除く)

受付場所

大泉町役場3階こども課(窓口23番)

受付時間

午前8時30分から午後5時15分

児童手当現況届特設窓口

また、次の日時に受付時間を延長した特設窓口を設置します。

受付期間

2021年6月9日(水曜日)から2021年6月15日(火曜日)(土曜日、日曜日を除く)

受付場所

大泉町役場3階中会議室

受付時間

午前8時30分から午後7時

持参するもの

  • 現況届用紙
  • 受給者(保護者)と配偶者(配偶者がいる場合)の健康保険被保険者証の写し(大泉町の国民健康保健に加入している人は必要ありません)
  • マイナンバー確認票

その他、世帯に応じて別途書類が必要になる場合があります。

所得制限

現況届で受給者の所得を審査し、所得制限限度額以上の場合は、特例給付として児童一人あたり一律5,000円の支給となります。

ぴったりサービス

マイナンバーカードをお持ちの人は、「ぴったりサービス」から申請できます。詳しくは、内閣府の「ぴったりサービスについて」をご覧ください。

郵送について

郵送でも提出できますが、記入漏れなどの不備がある場合は、こども課に来庁していただく必要がありますので、ご注意ください。

お問い合わせ

教育部 こども課
電話番号:0276-63-3111
窓口の場所:庁舎3階23番窓口

English

Recipients of Child Allowance (Jido-Teate) and Special Benefits (Tokubetsu-Kyufu) are required to submit their Status Report (Genkyo-Todoke) in June every year. 
The status report is a report to confirm your child rearing circumstance and income, and to check if you are eligible continuously to receive the allowance or the special benefits. 
Notices of the status report will be mailed in early June. If you do not submit the status report, you may not be able to receive the child allowance or the special benefits after June, so please be sure to provide it in June. 

For your convenience, the following special reception counter for the child allowance status report will be set so that you can submit the status report until 7 PM. 
In order to make a judgment if you are eligible to receive the allowance, we will confirm your spouse’s income as well. 
By the way, if you are a public servant, please take procedure at your work place. 

Standard Reception Counter for Child Allowance Stats Report

Reception Period

June 1st, 2021 (Tue.) ~ June 30th, 2021 (Tue.) except Saturdays and Sundays

Location

The 23rd counter on the 3rd floor in the town hall

Reception Time

8:30 – 17:15

Special Reception Counter for Child Allowance Stats Report

The special counter to extend the reception time will be set as follows. Thngs 

Reception Period

June 9th, 2021 (Wed.) ~ June 15th, 2021 (Tue.) except Saturday and Sunday

Location

Middle sized meeting room (Chu-Kaigishitsu) on the 3rd floor in the town hall

Reception Time

8:30 – 19:00

Things to bring

  • Status Report Form (Genkyo-Todoke-Yoshi)
  • A copy of the health insurance card of the recipient (guardian) and spouse (if there is a spouse) (not required for those who are enrolled in the National Health Insurance of Oizumi Town) 
  • Individual Number (My Number

Other documents may be required separately depending on the household.

Income restrictions

If the recipient’s income is over the income restrictions, a uniform amount of 5,000 yen per child will be paid as a special benefit.

Pittari Service

If you have an individual card (My Number Card), you can use the “Pittari Service” to take procedures about the Status Report. Fore details, please visit the following website.

Submission by Mail

You can submit the status report by mail, but please note that you will need to come to the Children Affairs Division if there are any omissions or other incomplete forms.

Contact Information

Children Affairs Division
Phone: 0276-63-3111
Counter: The 23rd counter on the 3rd floor in the Town Hall